BE SEEN. BE HEARD

KAIKKI SE POTENTIAALI MUTTA EI VALTAA.
LUE MIKSI ME TUEMME NUORIA.

Sosiaalinen epätasa-arvo, ilmastokriisi, epäoikeudenmukaisuus, ristiriidat, ennakkoluulot ja pelko.

Maailman muuttuessa koko ajan enemmän jakaantuneeksi, tarvitsemme todellisempaa, positiivisempaa ja voimakkaampaa muutosta kuin koskaan aiemmin. Jälleenrakennukseen. Vahvistuaksemme. Ja kapinoidaksemme. 

Me The Body Shopissa olemme nousseet barrikadeille ja olleet muutoksentekijöitä vuodesta 1976. Totuuden puhuminen on meillä DNA:ssa. Synnyimme taistelemaan. 

Katso tämä lyhytfilmi ja saat vastauksen kysymyksiin: miksi seuraavat 40 vuotta muutoksentekoa on tärkeää; ja miksi nähdyksi ja kuulluksi tuleminen on merkityksellisempää kuin koskaan aiemmin.

MIKÄ ON ONGELMA?

YK arvioi, että maailmassa on 1.2 miljardia 15-24 -ikäistä ihmistä. Tämä tarkoittaa, että joka kuudes ihminen on nuori tai nuori aikuinen. He tulevat perimään tämän päivän päätöksien tulokset. Missä ihmeessä he ovat? Poliittinen kuva on edelleen hyvin harmaa. Vain 2.8% maailman parlamentaarikoista on alle 30-vuotiaita. Sukupolvien välinen kuilu on valtava vallassa olevien ja siellä olemattomien välillä.

On selvää, että jos yritämme jatkuvasti ratkaista ongelmia samoilla vanhoilla keinoilla, teemme aina samat virheet. Nuorilla on raikas näkökulma asioihin ja virtaa, mutta heidät harvemmin kutsutaan päätöksentekopöytiin. Me haluamme tietää miksi ei? 

Ympäri maailmaa nuoria ihmisiä – mukaan lukien miljoonat alle 18-vuotiaat – pidetään tarpeeksi kypsinä hoitamaan aikuisten velvollisuuksia. He voivat liittyä armeijaan, hoitaa perheenjäseniään ja joutua vankilaan, mutta samaan hengenvetoon heiltä evätään oikeus äänestää. Se ei tunnu meistä oikealta.

NUORET OVAT OSA RATKAISUA

Emme ole koskaan olleet kyynisiä ihmisten innon potentiaalin suhteen. Kuten yrityksemme perustaja Dame Anita Roddick kerran sanoi, ’kyynisyys kelpaa ratkaisuksi kun rohkeus puuttuu’. Me näemme, että nuorilla on paljon potentiaalia, mutta tällä hetkellä ei yhtään valtaa. 

Maailman tulevaisuutta ei voi jättää joukolle byrokraattisia pukutyyppejä. Nuoret ovat luovia, avarakatseisia ja täynnä juuri oikeanlaisia kysymyksiä. Me tiedämme, että heillä on mielikuvitusta, energiaa ja sisua puolustamaan oikeita asioita. He ovat poliittisesti aktiivisia ja ovat osoittaneet kerta toisensa jälkeen, että he ovat valmiita toimimaan yhteisömme, planeettamme ja tulevaisuutemme puolesta. 

Miksi sitten jatkuvasti aliarvioimme nuoria? Milloinkaan ei ole ollut kriittisempää aikaa antaa heille ääni kuin nyt. Me aiomme kampanjoida innokkaasti varmistaaksemme, että heidän äänensä kuuluu.

MITÄ ME TEEMME?

Me olemme aina toimineet myös kosmetiikkateollisuuden ulkopuolella, etsien muutosta siellä missä muut brändit näkevät riskejä. Me emme pelkää haastaa nykytilannetta ja etsiä oikeita ratkaisuja. Emme ole ensimmäistä kertaa hevosen selässä. 

Lanseeraamme maailmanlaajuisen kampanjan voimistaaksemme nuorten ääntä julkisessa elämässä. 

YK:n pääsihteeri on identifioinut yhdeksi organisaation tärkeimmäksi tavoitteeksi työskennellä nuorten kanssa ja heidän puolesta. Me tulemme työskentelemään läheisesti pääsihteerin nuorisolähettilään toimiston kanssa. He ovat nuorten tarpeiden ja oikeuksien puolestapuhujia ympäri maailmaa.

MITEN SE TOIMII

Kun The Body Shop kampanjoi, tehtäväkuva on aina selkeä.

Kampanjoimme jokaisessa The Body Shop -maassa poistaaksemme esteet nuorten osallistumiselta meitä kaikkia koskevassa päätöksenteossa. Pysyvän, systemaattisen muutoksen takia haluamme muuttaa lainsäädäntöä tai käytäntöjä mahdollisimman monessa maassa.

Kampanjoimme ympäri maailmaa mm. seuraavanlaisten käytäntöjen tai lainsäädäntöjen muuttamiseksi:

- Äänestysiän laskeminen 16 ikävuoteen kunnallis-, alue- tai valtakunnallisissa vaaleissa.
- Muutetaan sääntöjä, jotka syrjivät nuoria ehdokkaita ja estävät heitä osallistumasta julkiseen päätöksentekoon. 
- Parannetaan tai lisätään nuorten edustusta nuorisoneuvostoissa, parlamenteissa tai valiokunnissa. 
- Parannetaan nuorten johtajuutta ilmastotoimissa, koronan jälkeisissä toipumisprosesseissa ja rauhanrakentamistehtävissä.

Tuemme myös ohjelmia, joilla kehitetään nuorten johtamistaitoja valmistaaksemme heistä huomisen johtajia. Kaikki maakohtainen kampanjatyö tehdään yhteistyössä paikallisten, usein nuorten johtamien organisaatioiden kanssa, jotka jakavat saman arvomaailman meidän kanssamme. Heillä on oman maansa asiantuntemus nuorten osallistumisen kasvattamisesta. 

Me kaikki tiedämme, että muutos alkaa meistä itsestämme. Olemme perustaneet The Body Shopin nuorisokollektiivin tuodaksemme esille nuorten äänen yrityksessämme ja ohjaamaan meitä omassa päätöksenteossamme. Tämä neuvoa antava ryhmä toimii kaikupohjana navigoidessamme kampanjaamme ympäri maailmaa. 

Lue lisää filosofiastamme ja kampanjahistoriastamme täältä

Haluamme sanoa nyt, että me näemme sinut. Me kuulemme sinut. Ryhdytään töihin.

YHTEISTYÖKUMPPANIMME SUOMESSA: YEESI

Yeesi toimii nuorten omana järjestönä mielenterveyden edistämiseksi valtakunnallisesti. He tekevät edistävää mielenterveystyötä nuorilta nuorille -periaatteella. Yeesi on olemassa, jotta nuoret saavat edellytyksiä, taitoja ja mahdollisuuksia vahvistaa omaa sekä toisten nuorten mielenterveyttä arjessa ja yhteiskunnassa. Unelmamme on, että jokaisella nuorella on riittävät taidot edistää omaa mielenterveyttään.

Lahjoittamalla The Body Shop -ostoksistasi kertyvät bonukset kampanjalle tarjoat mahdollisuuden nuorille toteuttaa kouluissa työpajoja mielenterveyden edistämisestä toisille nuorille. Työpajoissa keskustellaan ja ideoidaan nuorten mielenterveyden edistämistä, kerätään tilastoja ja lopuksi tehdään tuloksista koosteet. Tulosten avulla pyritään vaikuttamaan paikkakunnan päättäjiin.



Kiinnostuitko Yeesin toiminnasta?

Liity jäseneksi, ilmoittaudu vapaaehtoiseksi, lahjoita toimintaan


INFORMOIDU. RAIVOSTU. INSPIROIDU. 

Me työskentelemme läheisesti asiantuntijoiden kanssa kaikissa kampanjoissamme. Olisi mahtavaa jos sinä lukisit enemmän yllä mainituista aiheista – tässä lähdelistaa:

Tutustu faktoihin ja lukuihin nuorten osallistumisesta kansalliseen parlamenttityöhön maailmanlaajuisesti – lue tämä Inter-Parliamentary Unionin (IPU) raportti. Etkö nauti raporttien lukemisesta? Tsekkaa tämä infografiikka, jossa on sama info tiivistettynä.

Käy läpi YK:n Nuoriso 2030 strategia tämän tietoportaalin kautta. Täältä voit poimia tärkeitä työkaluja Nuoriso 2030 -strategian toteutukseen, ja seurata maailmanlaajuista vuosittaista edistystä. 

Haluatko tietää enemmän eri maiden esim. Suomen nuorisofaktoista? Nämä kätevät YouthPolicy.org faktasivut auttavat siinä. 

Lue tämä kirjallisuusarvostelu EU komission ja Euroopan neuvoston katsauksesta nuorten poliittiseen osallistumiseen Euroopassa. 

Tämä artikkeli tarjoaa erittelyn kapulakielestä ja infosta, jota käytetään keskustelussa nuorten poliittisesta osallistumisesta. 

Tämä European Youth Forumin (EYF) politiikka-artikkeli 'Quality Youth Participation and Inclusion in Institutions' voi auttaa sinua lobbaamaan paikallista nuorisoinstituutiota nuorten osallistuttamisesta.

Tämä toimintakehotus YK:n pääsihteerin nuorisolähettilään toimistolta (OSGEY) ja Inter-Parliamentary Unionilta (IPU) antaa sinulle runsaasti tietoa siitä, miten sukupuoli ja edustus risteävät politiikassa.

Tämä First ASEAN Youth Development Index selittää Kaakkois-Aasian nuorten kehitystä (lue erityisesti Domain 4: Participation and Engagement).

Tai tsekkaa ASEAN Youth Advocates Network täältä

African Youth Leaders study on kansainvälinen tutkimusprojekti, jonka avulla pyritään kehittämään nuorten johtajien liikettä ja he etsivät koko ajan lisää ihmisiä mukaan toimintaan.

Haluatko olla mukana maailmanlaajuisessa yrityksessä saada lisää nuoria ihmisiä poliittiseen virkaan? Tutustu Not Too Young To Run -kampanjaan.

 

LUE LISÄÄ KAMPANJASTAMME