ANITA RODDICK: RADIKAALI NAINEN

TAUSTAMME MUUTOKSENTEKEVÄÄN BISNEKSEEMME

The Body Shopin tavoite on rakentaa maailma, jossa naiset ja tytöt kukoistavat. Paikan, jossa terveellä itserakkaudella he löytävät rohkeuden puhua ääneen ja tulevat kuulluiksi. Meidän on mahdotonta viettää kansainvälistä naistenpäivää puhumatta naisesta, joka muokkasi meidät siksi mitä olemme ja miten harjoitamme bisnestä – perustajamme Dame Anita Roddick.

01-2022-Q2-IWD-LP-ANITA-200pc-DESKTOP2

Mitä tahansa teet, ole erilainen – tämän ohjeen äitini antoi minulle enkä voisi keksiä parempaa ohjetta yrittäjälle. Jos olet erilainen, erotut joukosta.

Dame Anita Roddick

Anita oli erilainen. Juuri oikeanlainen rettelöitsijä – energiahurrikaani isolla sydämellä. Nainen, joka tunnetusti ’ei koskaan lakannut puhumasta’. Hän ei todellakaan johtanut ’kuten mies’, ei tosiaankaan.

Yrityksen ensimmäisestä päivästä lähtien Anita järjesti sen niin, että se parantaa naisten elämää maailmanlaajuisesti. Hän kampanjoi kotiväkivallan uhrien puolesta silloin kun kukaan ei kuunnellut heitä. Hän oli maailmanlaajuisen joustavan työmetodin uranuurtaja – perusti The Body Shop at Homen. Hän aloitti rikkoutumattomat kauppasuhteemme syrjäytyneiden naisten kanssa ja muodosti meille paikan kehopositiivisuusliikkeessä jo vuosikymmeniä ennen kuin siitä tuli coolia.

Me uskomme, että ihmisillä on voima muuttaa yhteiskuntaa – Anitan syvä myötätunto ja optimismi ihmiskuntaa kohtaan on leivottu yrityksemme filosofiaan. Hänen iloinen päättäväisyytensä kulkee lävitsemme kuin Brighton rock (makeinen, joka on nimetty yrityksemme syntymäkaupungin mukaan).

Kaikki, jotka työskentelevät The Body Shopissa, eivät olleet onnekkaita ja päässeet tapaamaan Anitaa, mutta André Sand, Jenny Whitehorn ja Chris Davis olivat. Me pyysimme heitä yhdessä kertomaan enemmän naisesta, joka muodosti yrityksemme aktivistijuuret.

MATKAMME ALKU

Jenny Whitehorn aloitti The Body Shopissa vuonna 1990 kenttäkoulutuspäällikkönä. Hän kertoo että ”Olin töissä yhtenä päivänä eräässä myymälässämme, kun näin tämän kiharapäisen naisen marssivan myymälään ja aukovan kaappeja ja vetävän tavaroita ulos. Hän puhui erittäin nopeasti ja kyseli liudan kysymyksiä. Luulin että hän oli joku haastava asiakas. Hän tuli luokseni ja kuulusteli minua kaikesta mitä tein. Se oli hänen tyylinsä. Hän halusi tuntea jokaisen kunnolla – tärkeimmistä bisnesjohtajista myymälähenkilökuntaamme.”

”Näin tämän kiharapäisen naisen marssivan myymälään ja aukovan kaappeja ja vetävän tavaroita ulos… Hän puhui erittäin nopeasti ja kyseli liudan kysymyksiä. Luulin että hän oli joku haastava asiakas.”

André, joka liittyi yritykseen viestintäassistenttina vuonna 1995, muistaa eloisat kokoukset Anitan kanssa: ”Niissä ei ollut koskaan tylsää – hän osasi olla todella hauska ja veitikkamainen ihmisten kanssa… Hän oli kansankiihottaja, aina valmiina väittelyyn. Hän tiesi, että kiivas keskustelu pitää asiat lennokkaina ja edistää kehitystä. Hän halusi kaikkien, jotka työskentelivät hänelle – kaikilla tasoilla – olevan osallistuvia ja omaavan mielipiteitä… Hän saattoi kääntyä yhtäkkiä puoleeni ja kysyä ’mitä sinä olet tästä mieltä’ ja hän oletti vastauksen olevan rehellinen. Hän oli niin utelias ja täynnä elämää.”

”Yksi asia, jota hän arvosti kaiken yläpuolelle, oli rehellisyys. Hän inhosi intohimoisesti markkinointijargonia.”

Jenny sanoo: ”Yksi asia, jota hän arvosti kaiken yläpuolelle, oli rehellisyys. Hän inhosi intohimoisesti markkinointijargonia. Hän etsi aina totuutta ja rajojen rikkomista. Jos joku harrasti kevyttä markkinointiläppää, hän kysyi aina että ’mitä tarkoitat tuolla?’ Anita vaistosi ihmisistä välittömästi olivatko he tosissaan vai yrittivätkö he vain tehdä häneen vaikutuksen.”

AKTIVISMI, ANITAN TYYLIIN

Dame Anita Roddick asetti aivan uudenlaisen, ennenkokemattoman tavan tehdä bisnestä. Se oli taistelua, joka ei ollut ilmeisen yhteensopivaa kasvovoiteen myynnin kanssa – etenkään 1980- ja 1990-luvuilla. Hän sanoi, että niihin aikoihin epäitsekkyyttä yritysmaailmassa pidettiin ’parhaimmillaan hulluna, pahimmillaan epäilyttävänä’. Legendaarisista taisteluista eläinkokeita vastaan, ympäristönsuojelun pioneerityöhön tai kamppailuun HIV/Aids-kriisin kanssa, The Body Shop on aina tehnyt asiat eri tavoin.

Uusille työntekijöille kuten Andrélle se oli tulikaste: ”Ensimmäinen kampanja, jossa minä olin osallisena, oli vuonna 1995 kun The Body Shop kampanjoi paikallisten ihmisten puolesta Ranskan Tyynellä valtamerellä tekemiä ydinkokeita vastaan. Minä olin 24-vuotias ja uusi PR-alalla. Olin luullut tulevani työhön, jossa hommani olisi myydä shampoota. Olin erittäin väärässä.”

”Sitten istuin bussissa yhdessä Uuden Seelannin ja Australian alkuperäisväestön edustajien kanssa – he täysissä kansallisasuissaan – matkalla luovuttamaan vetoomus Ranskan presidentille ja minä ajattelin, että ’En voi uskoa, että tämä on minun työni.’ Se oli niin upea perehdytys koko The Body Shopin tyyliin ja siihen miten asiat meillä tehdään. Juuri sen takia olen pysynyt yrityksessä yli 26 vuotta.”

Chris Davis liittyi tiimiin 17 vuotta sitten ja muistaa miten ”Anitalla oli tahto ja kyky nähdä häntä ympäröivä maailma, nostaa esiin asioita, jotka vaikuttivat naisiin ja sanoa että kukaan ei puhu näistä asioista tarpeeksi. Meidän täytyy tehdä jotakin.”

”Anitalla oli tahto ja kyky nähdä häntä ympäröivä maailma, nostaa esiin asioita, jotka vaikuttivat naisiin ja sanoa että kukaan ei puhu näistä asioista tarpeeksi. Meidän täytyy tehdä jotakin.”


Vuonna 2004 kampanjoimme kotiväkivaltaa vastaan 50 maassa. Se oli yksi isoimmista kotiväkivalta-kampanjoista maailmassa ikinä. Chris sanoo: ”Työskentelin läheisesti Anitan kanssa ja suunnittelimme maailmanlaajuisia kuvioita. Tuntuu oudolta nyt, mutta silloin tästä asiasta ei puhuttu julkisesti. Meidän täytyi myös työskennellä tiiviisti Dubain poliisin kanssa ja järjestää kampanja joissakin Lähi-Idän maiden myymälöissämme suljettujen verhojen takana.”

Anitan aktivismi oli poliittista sorttia, mutta hänellä oli vaistomainen myötätunto mukana kaikessa mitä hän teki. Vuonna 1989 mediassa alkoi ilmestyä järkyttäviä kuvia Romanian orpokodeista, joihin hylättiin vauvoja suoraan synnytyksen jälkeen. Jenny sanoo, että ”Anita ei esittänyt mitään kysymyksiä. Hän kokosi yhteen kaikki matkustamaan halukkaat työntekijät. He pakkautuivat täyteen pakattuun pakettiautoon ja lähtivät ajamaan kohti Romaniaa. Mitä nuo lapset tarvitsivatkaan, he olivat valmiita tarjoamaan sen heille.” The Body Shop tukee edelleen Children on the Edgeä The Body Shop at Homen kautta.

Vuonna 2007 Anita möi yrityksen L’Oréalille. Hän oli 64-vuotias, mutta oli edelleen erittäin aktiivinen bisneksessä.

Me kaikki muistamme työskennelleemme vuonna 2009 alkaneen ihmiskauppaa vastustavan kampanjan parissa. Jenny sanoo, että ”En ikinä unohda naisia joita tapasimme ja tarinoita joita kuulimme. Kampanjalla oli iso vaikutus kaikkiin, jotka osallistuivat siihen. Vieläkin kun näen nuoren naisen kadunkulmassa, kysyn aina onko hän kunnossa.”

”En ikinä unohda naisia joita tapasimme ja tarinoita joita kuulimme. Kampanjalla oli iso vaikutus kaikkiin, jotka osallistuivat siihen. Vieläkin kun näen nuoren naisen kadunkulmassa, kysyn aina onko hän kunnossa.”


Kukaan ei olisi voinut ennustaa, että Anita ei näkisi ihmiskaupan vastaisen kampanjan loppua. Hän menehtyi äkillisesti aivoverenvuotoon 10.9.2007. Chris sanoo, että ”se oli karmea shokki. Yhtenä päivänä olin hänen kanssaan työstämässä strategiaa, seuraavana päivänä hän oli poissa.”

Kun kamala uutinen iski, kampanjasta tuli entistäkin tärkeämpi. André sanoo, että ”Ihmiskaupan vastainen vetoomus oli isoin ihmisoikeuskampanja ikinä. Menimme Geneveen YK:n tykö, jossa Anita oli aikoinaan työskennellyt ihmisoikeuksien puolesta, ja luovutimme 7 miljoonan allekirjoituksen vetoomuksen YK:n ihmisoikeusneuvostolle.” Jenny lisää, että ”se oli tärkeä hetki, olimme työskennelleet sen eteen rajusti.”

AKTIVISTI MEISSÄ KAIKISSA

Kun Anita kuoli, se oli todella iso shokki koko yritykselle. André sanoo: ”Me emme olleet valmistautuneita siihen. Oli vaikea kuvitella mikä The Body Shop on ilman häntä. Mutta tiesimme, että meidän täytyy jatkaa taistelua. Jokainen henkilökunnan jäsen, joka oli vaikuttunut Anitan työstä, oli päättänyt jatkaa hänen viitoittamaansa aktivismia. Hänen muistotilaisuutensa oli aika hullu. Me kävelimme – ei, me marssimme – Lontoon Southbankiin. Meillä oli ponchot päällä ja kädessä kyltit, joissa luki ’Olen aktivisti’. Sitten äkkiä pysähdyimme ja heijastimme Shellin pääkonttorin seinään kuvan, jossa luki: 'Shell on roisto'. Se kertoi Anitan perinnöstä.”

ISOMPI, ROHKEAMPI JA USKALIAAMPI

Kun maailma muuttuu ja sen vaatimukset kasvavat, niin täytyy myös meidän tehdä. Anita itse sanoi: ”Mielestäni yrityksen johdon ei pitäisi rohkaista seuraavaa sukupolvea vain seuraamaan, vaan menemään ohi.” Hänen kunniakseen paahdamme eteenpäin.

 ”Kaikki pohjautuu siihen, että työskentelet jonkun asian eteen, joka on isompi kuin sinä.”


André sanoo, että ”se mikä on elänyt Anitankin ohi ja mistä olen erittäin tyytyväinen, on että ylpeys The Body Shopista on edelleen vahvana tässä yrityksessä. Työskentelemme yritykselle, joka investoi aikaa, rahaa ja resursseja aktivismiin. Kaikki pohjautuu siihen, että työskentelet jonkun asian eteen, joka on isompi kuin sinä. Se tunne on kaikkialla, että ihmiset työskentelevät yritykselle, joka merkitsee jotakin.”


SINUA SAATTAA KIINNOSTAA