ME LUOMME MUUTOSTA…

Yli 35 vuoden ajan me olemme taistelleet oikeudenmukaisemman maailman puolesta tunteella ja kampanjoinnilla ja reilun yhteisökaupan kosmetiikkatuotteilla.

02-2022-Q1-ACTIVISM-FOUNDATION-200pc-DESKTOP2

”Jos teet asiat hyvin, me teemme ne vielä paremmin. Ole rohkea, ole ensimmäinen, ole erilainen, ole reilu.”

- Anita Roddick


SE ON MEILLÄ DNA:SSA

Siitä päivästä lähtien kun Dame Anita Roddick perusti The Body Shopin vuonna 1976, olemme pitäneet kiinni hänen lupauksestaan taistella oikeudenmukaisuuden puolesta. Mitä tulee kampanjointiin, olemme olleet kiireisiä sillä saralla. Meidät on aina voinut laskea mukaan. Olemme osoittaneet mieltä, valmistelleet vetoomuksia ja marssineet niiden asioiden puolesta, jotka merkitsevät meille kaikille paljon. Meillä on julisteita tallessa todisteena.

Anitan sielu ja intohimo eivät ole koskaan kadonneet yrityksestämme. Hänen suoraviivainen maalaisjärkensä ja radikaali rakkaus planeettaa kohtaan löytyy kaikkialta ympäriltämme. Ne muokkaavat ajatuksiamme kaikesta. Itseasiassa niiden takia me kaikki olemme täällä töissä, joten haluamme kertoa sinulle hieman enemmän muutoksentekijän filosofiastamme. 

Meille oikeudenmukainen maailma on reilu ja kaikki huomioonottava. Siinä kaikkia ihmisiä kohdellaan tasa-arvoisesti ilman ennakkoluuloja. 

Kauniimpi maailma on sellainen, jossa ihmiset ja yhteisöt kunnioittavat ja työskentelevät sopusoinnussa luonnon kanssa – luonnon jossa ihmiset, linnut, mehiläiset ja kaikki siltä väliltä voivat kukoistaa.

Eikö kuulosta hyvältä?


TÄSSÄ TULEE TAISTELUOSUUS 

Unelma maailmasta, joka toimii jokaiselle, on ihana uni, mutta taistelu sen puolesta vaatii sisua. Sitä varten tarvitsemme taika-aineen. Se on asia, joka innostaa meitä kaikista eniten ja se on meidän voimakkain aseemme: ihmisten voima. Meidän ihmistemme tietenkin, ja se tarkoittaa myös sinua.

Sinä ja me tiedämme, että kun ihmiset kerääntyvät saman asian taakse, olemme pysäyttämättömiä. Me ahkeroimme jatkuvasti taustalla esirippujen takana ja puhumme julkisesti meille tärkeistä asioista, mutta tämä on tiimityöskentelyä. Me haluamme sinun liittyvän The Body Shopin taisteluun, seisomaan rinnallemme tärkeiden asioiden puolesta.

MINKÄ PUOLESTA TAISTELEMME?

Olemme melko tarkkoja siitä, mitä asioita puolustamme. Olemme kampanjoineet yhdessä ihmisoikeusaktivistien kanssa ihmiskauppaa vastaan; sademetsien polttamista vastaan; eläinkokeita vastaan; ja polkaisseet pystyyn nopean tiedotuskampanjan AIDS-kriisin aikana. Aika hyvin yritykseltä, joka myy shampoota. 

Me taistelemme sosiaalisen ja ympäristöllisen oikeuden puolesta. Se on pääjuttumme. Keskitymme erityisesti ihmisiin, joita ei kuunnella tai joilla ei ole ääntä lainkaan. Monet ryhmät, kuten nuoret tai syrjäytyneet ihmiset ja yhteisöt (etenkin naiset ja tytöt), ovat yleisesti aliedustettuina siellä missä päätökset tehdään – joten me nostamme heidän äänensä kuuluville jokaisessa mahdollisessa käänteessä. Me autamme aina ihmisiä voimaantumaan ja etsimään oikeutta epäoikeudenmukaisuudesta.

Voiko kosmetiikkayritys todella taistella oikeudenmukaisuuden puolesta? 

Se on ihan reilu kysymys. Jos yrityksemme perustaja Anita Roddick olisi vielä hengissä, hän sanoisi aivan varmasti, että ’totta hitossa voi’. Ja vastaus yksinkertaisesti on kyllä. Anita aina haistatti pitkät edistyksen tiellä seisoville kyynikoille ja saivartelijoille. Ja niin teemme mekin. Ja muuten, oikea brandiaktivismi ei ole syymarkkinointia. Se ei ole vain rahan lahjoittamista hyväntekeväisyyteen. Onko se helppo nakki? Ei ole. Uskommeko ihan syvimmiltämme, että se on kaiken sen arvoista? Tietenkin uskomme.

SANOT NÄIN, TEET NOIN

Aktivismi ei ole eikä se voi olla pelkkiä vaisuja lausuntoja ja tyhjiä some-postauksia. Ei ole mitään järkeä olla radikaali, jos ei ole valmistautunut olemaan käytännöllinen; meille se tarkoittaa sitä, että valjastamme ihmisten voiman saadaksemme todellisia tuloksia. Mutta tämä ei ole taikuutta. Saavuttaakseen tuloksia on toimittava fiksusti. Liikkeillä on oltava selkeät tavoitteet ja vaatimukset, joten me työskentelemme aina organisoidusti ja strategisesti. 

On useampi kuin yksi tapa rakentaa liike, mutta meidän työssämme osaset liittyvät toisiinsa. Kampanjointimme voi olla usein erimuotoista, mutta me käytämme aina asiantuntijoiden ääntä – heidän, jotka tuntevat asiansa täydellisesti. Työskentelemme kampanjoissamme heidän rinnallaan muuttaaksemme muutosta kaipaavaa systeemiä. Kampanjointimme voi vaihdella maittain, mutta sisältö on aina sama. Aina kun mahdollista, tähtäämme lain tai käytännön muutokseen.

Tie on pomppuinen. Jotkut taistot ovat mutkikkaita, toiset voivat viedä vuosia. Kukaan ei ole sanonut, että aktivismi olisi helppoa ja mekin olemme tässä liikkeellä pitkänmatkan tähtäimellä. Olemme sitoutuneet pysyviin ratkaisuihin, jotka hyödyntävät sekä tämän päivän että huomisen ihmisiä – ja pitkään meidän jo mentyä manan maille.


Jos haluat tietää enemmän siitä mitä me teemme, lue muutoksentekijän historiastamme, radikaalista tienraivaajaperustajastamme ja upeista tuottajista, joiden kanssa työskentelemme.