quick shopSulje

*Alennukset näytetään ostoskorissa

TiliniSulje

Kirjaudu sisään

THE BODY SHOP

The Body Shop on kansainvälinen kosmetiikkayritys. Yritys toimii 66 maassa eri puolilla maailmaa, ja liikkeitä on yhteensä yli 3000. Suomessa on nykyisin 29 The Body Shop -myymälää ja verkkokauppa.

The Body Shop tarjoaa yli 900 kosmetiikkatuotetta naisille ja miehille. Valikoima koostuu ihon- ja hiustenhoitotuotteista sekä meikeistä. Lisäksi myynnissä on satoja erilaisia oheistuotteita kuten kampoja, pesusieniä ja meikkisiveltimiä.

Suurin osa The Body Shopin ihon- ja hiustenhoitotuotteista on kasvipohjaisia. Suosittuja tuotteita ovat esimerkiksi vartalovoit sekä Tea Tree-, Hamppu- ja E-vitamiini-ihonhoitosarjat.

Yrityksen perustaja, brittiläinen Anita Roddick (1942-2007) oli yksi maailman tunnetuimmista ja arvostetuimmista liikenaisista. Hän perusti ensimmäisen The Body Shopin Iso-Britanniaan vuonna 1976, ja franchising-periaatteen omaksunut yritys laajeni hyvin nopeasti eri maihin.

Suomessa The Body Shop on toiminut vuodesta 1981 lähtien, jolloin Tampereelle avattiin ensimmäinen myymälä. Nykyinen Suomen maahantuoja Bodim Port Oy perustettiin vuonna 1987.

The Body Shop tunnetaan eettisen liiketoiminnan kansainvälisenä uranuurtajana. Keskeisiin toimintaperiaatteisiin kuuluu kosmetiikan eläinkokeiden vastustaminen, oikeudenmukainen kaupankäynti köyhien yhteisöjen kanssa, ympäristönsuojelu ja ihmisoikeuksien kunnioittaminen.

The Body Shop pyrkii esimerkiksi pakkausten minimointiin ekologisista syistä, ja yrityksellä on oma reilun kaupan ohjelma, yhteisökauppa (Community Trade). Yhteisökaupan piiriin kuuluu nykyisin 26 alihankkijaa 21 eri maasta. Yhteisökauppa aloitettiin vuonna 1986.

Yhteisökaupan avulla tuotetaan raaka-aineita ja oheistuotteita The Body Shopin tarpeisiin, mm. parapähkinäöljyä Perusta ja kaakaovoita Ghanasta sekä hierontakapuloita Intiasta. Tuotteista ja työstä maksetaan oikeudenmukainen palkka, ja yhteisöt ovat sijoittaneet saamiaan tuloja esimerkiksi koulujen rakentamiseen ja terveyspalveluiden kehittämiseen.

The Body Shop kampanjoi aktiivisesti tärkeiksi kokemiensa arvojen puolesta. Yhtiön ensimmäinen ympäristökampanja oli vuonna 1986 Greenpeacen kanssa järjestetty ”Pelastakaa valaat”, jonka tarkoituksena oli korostaa kasvipohjaisen jojobaöljyn käyttöä kosmetiikkateollisuudessa valasrasvan korvikkeena.

The Body Shopin kampanjapartnereina ovat johtavat kansainväliset ja kansalliset ympäristö- ja ihmisoikeusjärjestöt kuten Amnesty International, Eläinsuojeluliitto Animalia, WWF ja Suomen luonnonsuojeluliitto.